mandag 26. september 2011

Light Up ...

Nå har vi fått kart over huset hvor vi skal merke på alle lyspunktene, lysbryterene og stikkontaktene både inn og utvendig.  Da dukker det opp mange spørsmål.  Hvor skal vi ha spotter , hvor mange spotter , hvilke spotter , lysdimmere å hvor  , armatur eller lamper ?



Hvor skal vi begynne ? Jo - vi begynner med de enkleste rommene, som kun skal ha ett lyspunkt , og en bryter. Deretter fortsetter vi med rommene som vi vet ikke skal ha spotter, men lysarmatur eller lamper.



Vi har bestemt oss for at alle rom skal ha lysdimmere uavhenging om det er spotter eller armatur som skal i taket.



Men igjen - hvordan dimmere ? Det er så mye å velge i....







Bad, kjøkken , stuer, hall og gang skal få spotter. De vil være hvite, for å vises mist mulig i taket.




På dette bildet er de i sølv, og jeg synes det hadde vært penere om de hadde vært i hvit. Da hadde fokuset kommet mer på listenverket isteden for selve spotten !  Nydelig listverk btw... 


I tilegg til spottene skal vi har noen lyspunkter også, slik at vi kan henge opp lamper over kjøkkenbord og stuebord osv. Vi tenker i tillegg å henge noe stort i taket i hall`en , da det er nærmere 5 meter ned på det høyeste, og åpen løsning ifra 2.etasjen og trappa. Men hvilke lamper skal vi velge ?  Det er utolig mye fint på markedet....

Jeg er opptatt av at stilen vi velger skal gå igjen i hele huset.. kjører vi sølv og krom, bør det ikke være gull og messing f.eks ,  andre plasser i huset !

Ta en titt på disse  !






Jeg er også opptatt av at vi går for noe som man ikke ser igjen overalt , men at det samtidig ikke skal være noe som er altfor vågalt !






Det er også pent med noe som er enklere , og som ikke trenger å være rund i formen !
På bildet nedenfor ser dere en variant jeg kunne tenkt meg på garderoben vår, som blir nesten 4,5 meter lang, hvor det skal stå garderober på  hver side. Det er nesten 180cm imellom disse garderobene som bygger 60 cm ut ifra vegg. Noe smalere enn på bildet vist under.

Det vil bli noe i denne dur, men med et vindu der hvor åpningen er...




Det skal sannelig ikke være enkelt.  Kanskje det lønner seg å vente med å starte innkjøp av dette til veggene er plass , og jeg ser bedre hvor store eller små rommene blir. Problemet er at jeg er så ivrig på å begynne med noe... helst med en gang !    Jeg får vel bare smøre meg med MASSE tålmodighet, og la meg inspirere av nettsider og blader.










2 kommentarer:

  1. Theresa Lyng-Jørgensen24. oktober 2011 kl. 00:45

    Flott Blogg, Ragnhild!

    Snubla over den i gårkveld, da jeg skulle unne meg litt hus-surfing etter en hektisk dag, og helg.

    Mannen og jeg driver også å bygger oss hus, eller dvs vi er fremdeles på planlegging- og tegnestadiet, da vi til stadighet finner noe vi vil endre på. Men nå er de endelige tegningene på plass, og søknad til kommunen neste trinn. Men dette har utbyggerne seg av, for MEG er nenste trinn å bestemme meg/oss for os alt fra parkett og fliser, dører og vinduer, listverk og vegger (panel/tapet/naturstein osv), lyssetting, kjøkken- og badeinnredning... ja du vet vel alt som inngår her. ;)

    Dette med lyskilder og lyssetting er ikke enkelt gitt, men desto av større betydning når stemningen og ernergien i et rom skal skapes. Jeg finne ofte meg selv i å "elske" et rom simpelthen på grunn av lyset og følelsen dette gir rommet. Tror nok nye av grunne til at du, som jeg, trives så godt inne på feks Studio Slettvold må tilskrives denne enkle grunn. Ikke at møblene ikke er helt fantastiske i seg selv, for det ER de, men sammenlignet med flombeslysningen og "hulter i bulter" oppstillingen av møbler hos de store møbel-kjedene, så er det som "åkomme hjem" når jeg besøker Slettvold.

    Har du vært innom Riviera Maison feorresten? Jeg finner mye av min smak der også, dog noe mere feminint og romantisk enn jeg våger å velge til hele hjemmet.

    Lykke til videre! :)

    SvarSlett
  2. Hei Theresa !

    Så artig å høre at det er flere som er i samme situasjon som meg selv :) Ja, det er ikke enkelt med innreding av nytt hus. Det jeg synes er spesielt vanskelig er når man ikke ennå helt vet hvordan rommene skal være.. hva skal stå hvor osv ! Man får liksom ikke helt romfølelsen før gulvet er lagt og tapeten er på , så noe har vi måttet ta litt på feeilingen rett og slett. Det blir spennende å se!

    Jeg er så enig i det du sier ang lysettingen hos Slettvoll - å du har nok helt rett i at det er derfor jeg liker Studioet så utrolig godt. Jeg ønsker samme atmosfæren , om ikke ennå bedre i våre egene sture. Jeg ser for meg de samme grupperingene og den " lune " settinga !

    JA - Jeg brukte lang tid hos Riviera Maison her forleden dag , og skrev meg en LANG liste over hva som kunne stått hvor i huset ;) Jeg liker den romantiske stilen, men er redd for å bruke " for mye av det gode " , den er ganske dominant, så man trenger ikke så mye for at det blir godt synlig. MEN - jeg har forelsket meg i spisestolene deres " KEITH DINING WINGCHAIR ". Jeg synes de er så fine. Men dyr - så det er mulig jeg går for TM-Design sin utgave av den, som også ser kjempefin ut !

    Hvor er du og Kristian bygger ? Hvilken stil? Jeg ble kjempenyskjerri :)

    Masse lykke til med planleggingen :)

    Klem Ragnhild

    SvarSlett

Takk for din hilsen ♥
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...